Renaulution

Body

Vandaag presenteert Renault "Renaulution", een nieuw strategisch plan dat tot doel heeft de strategie van Groupe Renault te verschuiven van volume naar waarde. Met de presentatie van het strategisch plan Renaulution laat Renault zien welke strategie het voor de komende vijf jaar en verder in petto heeft. Met Renaulution omarmt het merk Renault de veranderingen op de automarkt. Ook introduceert Renault ‘Nouvelle Vague’, hiermee brengt Renault moderniteit in de auto-industrie door uit te groeien in een merk met een sterke focus op technologie, service en schone energie.

Renault 5

Resurrection, Renovation & Revolution

Dit strategisch plan is opgebouwd in 3 fases die parallel aan elkaar lopen:

  • Resurrection: dit loopt tot 2023 en zal zich richten op herstel van marge en kasstroom;
  • Renovation: dat zich uitstrekt tot 2025, zal zich richten op een vernieuwd en verrijkt assortiment;
  • Revolution: vanaf 2025 zal de focus draaien naar technologie, energie en mobiliteit; waardoor Groupe Renault een koploper is in de waardeketen van nieuwe mobiliteit.
Renaulution

Nieuwe modellen

Het plan van Groupe Renault is om tot en met 2025 maar liefst 24 nieuwe modellen op de markt te brengen, waarvan er in ieder geval 10 volledig elektrisch zullen zijn.

De activiteiten worden onderverdeeld in de groepen:

Renault 5

Renault 5: de wedergeboorte van een cultheld

De ziel van een merk zit in de wortels. Het verleden biedt een bron van inspiratie die gebruikt kan worden om tijden van toen te laten herleven. Precies dat is de rol van de Renault 5 Prototype, een verwelkoming van een oude vriend in een nieuw jasje. 

De Renault 5 Prototype is een leuke, compacte stadsauto die een van de meest succesvolle modellen van Renault klaarmaakt voor de toekomst, maar dan wel met een moderne, 100% elektrische twist.

Het ontwerp van de Renault 5 Prototype is gebaseerd op de R5, het cultmodel van ons erfgoed. Dit prototype belichaamt simpelweg moderniteit, een voertuig dat relevant is voor zijn tijd: stedelijk, elektrisch, aantrekkelijk.
Gilles Vidal, Renault Design Director
Renault 5

Franse charme met een vleugje brutaliteit

De leuke, anticrisis- en ondeugende kanten zijn behouden, met opvallende gele highlights. Het ontwerpteam van Gilles Vidal werd geïnspireerd door het wereldberoemde cultmodel uit het verleden van Renault, de R5. De Renault 5 Prototype ontleent sterke kenmerken aan het oorspronkelijke ontwerp. De R5 is direct herkenbaar, maar dankzij een moderne behandeling van lijnen en strakke vlakken met futuristische detaillering, past het resultaat resoluut in de tijdgeest van deze tijd. De stijlelementen die op een moderne manier uit het oorspronkelijke ontwerp zijn overgenomen, verbergen zeer moderne functies: de luchtinlaat op de motorkap verbergt het laadklepje, de achterlichten zijn voorzien van aerokleppen en de mistlampen in de bumper zijn dagrijlichten.

Renault 5

Een knipoog naar het verleden

Er is zelfs een knipoog naar de originele ‘5’ op het zijrooster, de wielen en het achterlogo. De voorkant en het textieldak uit de meubelwereld zitten vol ‘Franse charme’, een vleugje brutaliteit, karakter dat het hart beroert.

De logo’s aan de voor- en achterkant lichten op en brengen de auto ‘tot leven’. De Franse vlag in de achteruitkijkspiegels om de ‘invented in France’-kant van het voertuig te onderstrepen, de hoofdsteunverlichting en de naam die op het kleine transparante scherm op het dashboard wordt weergegeven, nodigen uit om een ​​ritje te maken.