De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R: pure performance

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R is het meest prestatiegerichte productiemodel van Renault ooit. De R.S. Trophy-R bezit alle knowhow die Renault Sport in talloze jaren autosport heeft opgedaan. De ingenieurs van Renault hebben hun expertise maximaal benut en opnieuw grenzen verlegd, met een nieuw ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife voor voorwielaangedreven productieauto’s als resultaat. Dit was niet het eerste record van de Mégane R.S. op de Nürburgring-Nordschleife:

  • 2008: Mégane R.S. R26.R in 8:17
  • 2011: Mégane R.S. Trofee in 8:07.97
  • 2014: Mégane III R.S. Trophy-R in 7:54.36
  • 2019: nieuwe Mégane R.S. Trophy-R in 7:40.100

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R wordt aangedreven door dezelfde, 300 pk sterke 1,8-liter turbomotor als de reguliere Trophy. Maar om de prestaties naar een nog hoger niveau te tillen, concentreerden de technici van Renault zich niet op het verhogen van het motorvermogen, maar op drie andere aspecten, namelijk:

  • Gewichtsreductie;
  • Het onderstel;
  • Aerodynamica.
Vlag
Topsnelheid: 262 km/u en van 0 naar 100 in 5,4 sec
Motor
Viercilinder turbo motor
Handgeschakeld met 6 versnellingen

Gewichtsreductie is een obsessie

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R is 130 kg (zonder opties) lichter in vergelijking met de standaard Trophy. Daarmee komt het voertuiggewicht uit op 1.306 kg, wat een gewicht-vermogensverhouding van 4,35 kg/pk oplevert.

Onderstel: bochtensnelheid en precisie

De asgeometrie van de Mégane R.S Trophy-R is vernieuwd om de snelheid in de bochten te verhogen en handling bij uitaccelereren te optimaliseren. Dankzij de vele aanpassingen voelt de Trophy-R als een echte raceauto, terwijl die toch is toegestaan op de openbare weg.

Aerodynamica: maximale downforce

Voor de meest gunstige aerodynamica moest de technische efficiency van ieder component van de R.S. Trophy-S extra worden gevalideerd. Alle keuzes voor het ontwerp werden gemaakt met het oog op aerodynamische prestaties.