De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R is het meest prestatiegerichte productiemodel van Renault ooit. De R.S. Trophy-R bezit alle knowhow die Renault Sport in talloze jaren autosport heeft opgedaan. De ingenieurs van Renault hebben hun expertise maximaal benut en opnieuw grenzen verlegd, met een nieuw ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife voor voorwielaangedreven productieauto’s als resultaat. Dit was niet het eerste record van de Mégane R.S. op de Nürburgring-Nordschleife:
- 2008: Mégane R.S. R26.R in 8:17
- 2011: Mégane R.S. Trofee in 8:07.97
- 2014: Mégane III R.S. Trophy-R in 7:54.36
- 2019: nieuwe Mégane R.S. Trophy-R in 7:40.100
De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R wordt aangedreven door dezelfde, 300 pk sterke 1,8-liter turbomotor als de reguliere Trophy. Maar om de prestaties naar een nog hoger niveau te tillen, concentreerden de technici van Renault zich niet op het verhogen van het motorvermogen, maar op drie andere aspecten, namelijk:
- Gewichtsreductie;
- Het onderstel;
- Aerodynamica.